اقتصاد مقاومتی،اقتصاد تنومند

بیا تا با کمک هم بتونیم ستاره باشیم

اقتصاد مقاومتی،اقتصاد تنومند

بیا تا با کمک هم بتونیم ستاره باشیم

جنگ اقتصادی

شنبه, ۱۱ دی ۱۳۹۵، ۰۸:۵۰ ب.ظ

 

"من برنامه‌های استکبار جهانی علیه ملت ایران را در سه جمله خلاصه میکنم: اول جنگ روانی؛ دوم جنگ اقتصادی و سوم، مقابله با پیشرفت و اقتدار علمی. دشمنی های استکبار با ملت ما در این سه قلم عمده خلاصه میشود...من اجمالاً سرفصل و خلاصه‌ای از مطالب را به شما عرض میکنم... جنگ اقتصادی هم یکی دیگر است. می خواهندملت ایران را از لحاظ مسائل اقتصادی در تنگنا قرار دهند."(۱)

وقتی صحبت از جنگ می شود، دو گروه قابل تصور است، ابتدا دشمن سپس سربازانی برای مقابله با دشمن.

 در جنگ اقتصادی دشمن کیست؟ در این جنگ دو دسته دشمن وجود دارند، دشمنان خارجی و دشمنان داخلی، البته باعث تاسف خواهد بود که بدانیم افرادی در داخل کشور از روی بی توجهی و نا آگاهانه در صف دشمن خارجی فعالیت میکنند. در واقع به دلیل اطلاعات کم و بی توجهی با خرید کالای خارجی، آب به آسیاب دشمن میریزند چراکه طبق اصول اقتصادی، تقاضا است که به عرضه جهت می دهد و نوع تقاضای مصرف کننده، بی شک می تواند نوع عرضه را شکل دهد. اقتصاد علم رفتار انسانها است و پیشرفت در جنگ اقتصادی از طریق عرصه فکر ودرنتیجه نوع  انتخاب ها، حاصل خواهد شد. همچنین ناکارآمدی رفتاری عوامل داخلی می تواند کمک به جبهه دشمن خارجی قلمداد شود.

به طور کلی خصومت های اقتصادی داخلی را می توان در سه حوزه خلاصه کرد:

۱-رفتار نامناسب مصرفی: احتکار خانگی کالا، ولع افزایش مصرف، اصرار بر مصرف کالاهای خارجی، تبدیل کالای مصرفی به کالای سرمایه ای

٢-برخی تولید کنندگان: کاهش تولید( به امید افزایش قیمت)، احتکار کالا، افزایش بی رویه قیمت ها

٣-برخی مسئولین: بی توجهی به دانش و منطق علمی در سیاست گذاری، بی برنامگی، عدم ثبات سیاست ها

نتیجه موارد ١،٢ و ٣: تشدید اثرات تحریم ها (تورم، کمبود کالا، بیکاری).(٢)

دشمنان خارجی نیز اهدافی بلندمدت در این جنگ اقتصای دارند شامل:١-تغییر رفتار نظام در کوتاه مدت٢- تغییرساختار و الگوی حاکمیت، که از طریق سه هدف میان مدت و عملیاتی،١-ایجاد تورم شدید٢-ایجاد بیکاری شدید٣-کمبود یا قحطی کالا، در سدد رسیدن به اهداف نهایی مذکور هستند.(٣)  در همین راستا تحریم های یک جانبه آمریکا از سال ١٩٧٩ و تنها هشت ماه پس از شکل گیری انقلاب اسلامی ایران، آغاز شد.البته این نکته نیز جالب توجه است که به گزارش سناتور‌های ایالات متحده تاثیر تحریم‌ها براقتصاد ایران تنها ١٠ درصد عنوان  شده است و  سیاستمداران آمریکایی چشم به کارشکنی ها و خصومت های داخلی ایران دارند تا ١٠٠درصد اهدافشان محقق شود.

سربازان جنگ اقتصادی چه کسانی هستند؟ کجا پرورش می یابند؟ چگونه تجهیز می شوند؟

به راستی جواب این سوالات چیست؟ آیا تولید کننده همان  سرباز است یا تک تک افراد جامعه سرباز جنگ اقتصادی هستند؟ پرورش این سربازان از جایی غیر از خانه و خانواده شروع می شود؟ آیا تجهیز این سربازان جز آگاهی و اطلاع رسانی از سوی محیط جامعه و نخبگان است؟

 نظر خانم محمدی، یکی از کارشناسان سیاسی در این رابطه چنین است: در جنگ اقتصادی افراد خنثی نداریم یا در سنگر حقیم یا در سنگر دشمن، چرا که با کارها و تصمیماتی که می گیریم هر لحظه درحال مبارزه ایم. بنابراین باید جهادگر تربیت کنیم. و طبق تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی، ایشان برای سربازان جنگ اقتصادی راهکار دادند، کلید واژه و دستور العمل دادند و حکم جهاد صادر نموده اند با این وجود ما حاضر نیستیم در سنگر خودمان بمانم و همچنان سنگر دشمن را پرکرده ایم. جنگ اقتصادی مهمتر از جنگ فرهنگی است. در جنگ اقتصادی درسنگرخودت نباشی قطعاً در سنگر دشمن هستی. حضرت آقا فرمودند ; خیلی ها اصرار داشتند که برای امسال نام فرهنگی انتخاب کنیم ولی من شعار اقتصادی انتخاب کردم.(٤)

در انتها، مطلب را با قسمتی از سخنان مقام معظم رهبری با پایان می رسانیم: " ما شروع کننده‌ی جنگ نیستیم؛ ما با هیچ دولتی سر جنگ نداریم؛ ما آرمان بلندی داریم که همه‌ی نیروی خودمان را میخواهیم صرف کنیم، تا به آن آرمان برسیم و آن، ساختن ایرانی است که خوشبختی مادی و معنوىِ این ملت را تأمین کند و بتواند الگویی باشد برای ملت‌های دیگر... ما میخواهیم این راه را با قدرت، با چشم باز، با همبستگی ملی برویم و کاری به کسی نداریم؛ تهدیدی برای کسی نیستیم؛ اما به آرمان‌های خودمان پابندیم؛ به منافع ملیمان پایبندیم و آن کسی که منافع ما را تهدید کند، تیزی خشم این ملت را خواهد دید .(٥)

منابع

١- بیانات‌ در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی، ١٣٨٦̸۱̸۱

٢- عبدالملکی، حجت الله. اقتصاد مقاومتی، درآمدی بر مبانی سیاست ها و برنامه عمل،۱۳۹۳،ص٢١٨

٣- عبدالملکی، حجت الله. اقتصاد مقاومتی، درآمدی بر مبانی سیاست ها و برنامه عمل،۱۳۹۳، ص٢٠٥

٤- شبکه اطلاع رسانی راه دانا، ١٣٥̸٠٥̸١٣،  http://dana.ir/News/846133.html

٥- بیانات در مراسم هفدهمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(ره)، ۱۳۸۵/۰۳/۱۴

http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=3341

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۱۰/۱۱
حسینی نژاد

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی